Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att främja en god hälsa och att kartlägga och förebygga orsakerna till skador och ohälsa.
Det finns nog ingen som är emot en god arbetsmiljö, men det kan kännas som en övermäktig uppgift att införa ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Klokskap i Väst AB kan vara ett stöd och erbjuder allt från enkla verktyg för att komma igång till mer avancerade tjänster.
Grunderna i ett systematiskt arbetsmiljöarbete är följande:
- Kartlägg vilka risker som finns. Åtgärda direkt eller gör en handlingsplan.
- Rapportera och utred olyckor och tillbud.
- Gör riskbedömningar vid förändringar som kan påverka arbetsmiljön.
Det är viktigt att det systematiska arbetsmiljöarbetet sker i samverkan mellan företagets representanter och arbetstagarnas representanter. Det är också viktigt att arbetet utförs av personer som har tillräcklig kunskap.
Har företaget 10 anställda eller fler ökar kraven på dokumentation. Det ska då finnas:
- En skriftlig arbetsmiljöpolicy
- Skriftliga rutiner för arbetsmiljöarbetet och riskfyllda arbetsuppgifter
- En dokumenterad fördelning av arbetsuppgifterna inom arbetsmiljö
- En årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet
Du kan läsa mer om vad som gäller i Arbetsmiljöverkets författning AFS 2001:1 eller kontakta oss för en förutsättningslös diskussion om hur vi kan hjälpa er.